Roma – Den evige stad

Nå er det nok prat om regn, storm og midnattssol for ei stund, så vi drar tilbake til den vakreste byen i Italia , nemlig ROMA! Vakker og fullspekket av historie og kultur med ca. 3 mill. innbyggere.

Amo l’Italia. Jeg elsker det syngende språket og gestikuleringen på disse skjønne menneskene. Roma er mye større enn både Firenze og Milano, men veldig lett å finne frem i.

Vi hadde 5 dager der og trodde det var et hav av tid, men dagene fløy og det var nye store opplevelser hver eneste dag!

Sjåføren henta oss på flyplassen da vi hadde booket transport på forhånd, og kjørte oss rett til hotellet. Vi bodde 5 minutts gange fra Vatikanet. Hotellet var et lite B&B med bare 5 rom og kjempeservice. Vi krysset av på ei liste hver kveld hva vi ønsket til frokost dagen etter, og den ble levert på rommet til ønsket tid. Vi hadde heldigvis booket guidet tur i Vatikanet for her var det kø, og politi overalt, så sikkerheten var i høysetet.

For noen mektige byggverk og kunstverk! Det er vanskelig å fatte hvordan de har klart å bygge alt dette når jeg ser på all utsmykkingene og figurene. Fantastico!

Pantheon, Alle guders tempel, er en av de best bevarte bygninger og mest betydningsfulle monumenter fra den romerske keisertidsarkitektur.

Pantheon var også et imponerende bygg og inne hadde flere kor sangøvelse, og lyden var enorm.

Hovedpiazzaen heter Piazza Navona. Her myldret det av mennesker fra alle verdens hjørner, og det fins masse fantastiske skulpturer.

Det var godt utvalg av butikker og jeg måtte selvfølgelig innom flere boutiquer som solgte sko og vesker. De nærmest ropte etter meg gjennom hele byen, og jeg klarte ikke motstå fristelsen. Vi havnet plutselig innom en skomaker som viste seg å være hoffskomakeren til selveste paven. For et sammentreff. Ja, vi måtte bare kjøpe oss sko der, etter noen runder med oss selv!

Italiensk mat er fantastisk, og ingen unntak i Roma. Det er ikke så veldig billig i Italy lenger, men uansett billigere enn i Norge.

Vi ramlet over mange spennende restauranter og barer med gode viner og deilige skinker. Her kunne man velge og vrake blant godbitene.

Trasterevere er den eldste bydelen i Roma. En spennende bydel med den gamle jødiske ghettoen som var meget sjarmerende med sine trange gater. Vi tok sightseeingtur med bil om kvelden, men skulle gjerne hatt flere dager bare her!

Colosseum er et amfiteater i Roma i Italia. Det er verdens største amfiteater og rommet cirka 50 000 tilskuere. Det regnes som et av de mest kjente og imponerende byggverkene i hele verden. Vi følte oss ganske liten når vi stod å betraktet dette. For et fantastisk kunstverk!

Dette var en smakebit av Den evige stad! Jeg elsker denne vakker-byen så jeg roper høyt; ARRIVIDETCHI ROMA!